Dramatický kroužek
KAŠPÁREK
Charakteristika:
Tvořivá dramatika (Dramatická výchova) : Jeden z pěti oborů estetické výchovy (vedle výchovy literární, výtvarné, hudební a pohybové / taneční), v němž se pracuje s prostředky a postupy divadelního umění.
Program doplňkové činnosti „Tvořivá dramatika“ je svým obsahem přizpůsoben dětem ve věku od 4 do 6 let. Probíhá jednou za čtrnáct dní v prostorách mateřské školy ve třídě U Rákosníčka od 15: 00 do 16: 00 hod. Doplňkovou činnost navštěvuje 15 dětí. Učitelky si vyzvedávají děti v jednotlivých třídách a po dokončení dramatických aktivit je odvádějí do třídy u Makové panenky. Každá dramatická lekce začíná cvičením na pohybové uvolnění a rozehřátí, následují tematické celky motivované pohádkou, příběhem ze života, aktuálním děním v mateřské škole, kde děti objevují sebe a okolní svět pomocí různých dramatických metod a technik. V každé lekci prozkoumáváme, poznáváme mezilidské vztahy, snažíme se pochopit různé životní situace, se kterými se děti setkávají, dáváme dětem příležitost k sebevyjádření. Děti získávají jistotu sounáležitosti s druhými, zařazují se do společnosti, zbavují se zábran, přizpůsobují se, fungují ve společnosti kamarádů. Závěr lekce je většinou věnovaný zhodnocení společně stráveného odpoledne, relaxaci. Tvořivá dramatika tak dává příležitost k legitimnímu způsobu vyjádření citů, klade důraz na vztahy ve skupině, vede k samostatnému, osobitému myšlení, k jistotě kultivovaně vyjadřovat své pocity, myšlenky, postoje. Rozvíjí a obohacuje obrazotvornost, představivost fantazii, podporuje rozvoj tvořivosti. Tyto velké úkoly přirozeně vychází z principu dětské hry, vlastního prožitku, zkušenosti.
„Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické." (Eva Machková: Úvod do studia dramatické výchovy, IPOS-ARTAMA, Praha 1998)
Záměry:
- rozvíjení a posilování sebedůvěry, sebevyjádření
- zaměření na sounáležitost, soucítění a soudržnost kolektivu
- rozvíjení tvořivosti, tvořivého myšlení
- získávání zkušeností na základě vlastního prožitku za pomocí hry v roli
- rozšiřování slovní zásoby
- rozvíjení komunikačních schopností a umění naslouchat druhému
- uvolnění a odstranění zábran
- rozvíjení paměti, vyjadřovacích schopností
- rozvíjení fantazie, obrazotvornosti
- podporovat citlivé vnímání dění kolem sebe (vcítit se, „obout si boty někoho jiného…“)
Očekávané výstupy:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s učitelkou i s ostatními dětmi v kolektivu
- získání sebedůvěry, sebevědomí
- naslouchat druhému
- pojmenovat většinu toho co nás obklopuje
- naučit se krátký text
- být tvořivý
- aktivně řešit autentické situace
- prožít si radost ze zvládnutého a poznaného
Nabídka činností:
- vypravování na téma „moje oblíbená knížka“, pohádka, hračka, výlet…
- poslech pohádek
- pohybové a hudebně pohybové etudy
- pantomima – hádanky
- vytváření kostýmů
- ilustrace pohádek
- dramatizace krátkých, jednoduchých textů a předloh klasických i moderních pohádek
- interpretace vázaná na předlohu
- improvizace verbální i neverbální
- vystupování dětí v mateřské škole, na základní škole, v domě seniorů při příležitostí Vánoc, Dne matek…
Paní učitelky:
Alena Bazgierová
absolvovala kurzy:
Práce s loutkou - Zdeněk Petržela, Hrajeme si s pohádkou – Krista Bláhová, Divadlo pro děti .- Paed.Dr. Ivana Bečvářová, Svět věcí a předmětů v dramatické a výtvarné výchově I. + II. – Paed. Dr. Ivana Bečvářová, Dramatická výchova jako metoda práce ve výchově a vzdělávání – Paed. Dr. Ivana Bečvářová, Realizace cílů RP formou nejen dramatických činností – Kimrová, Dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi – Kimrová, Typy loutek a jejich využití při práci s dětmi na MŠ – Jikrová, Hudba a zvířátka – Prof. PhDr. Eva Jenčková
MgA Daniela Šůnová
absolventka DAMU - katedry Dramatické výchovy
absolvovala kurzy: Hudba a zvířátka – Prof. PhDr. Eva Jenčková, Hudební výlet do Zoo – Prof. PhDr. Eva Jenčková