Školní projekty
LOGO-VRÁTKY DO POHÁDKY
Ve školním roce 2014 - 2015 získala naše mateřská škola finanční podporu na základě podaného projektu "Logo-vrátky do Pohádky"
Rozvojový program byl vyhlášen v Praze 29.8.2014, Č.j.: MSMT-2685/2014 Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pod názvem:
"Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015"
Na základě vyhlášení výsledků rozvojového programu Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015 v Praze 12. 1. 2015 č. j. MSMT-43452/2014, pod evidenčním číslem 521 byla pro naši MŠ schálena finanční podpora ve výši 60.000,- Kč.
Cíl programu a forma podpory
(1) Obecným cílem programu je zvyšování kvality předškolního vzdělávání, a to jak prostřednictvím vzdělávání pedagogických pracovníků rozvíjejících řečové dovednosti dětí předškolního věku, tak zlepšováním pracovního prostředí pro zajištění logopedické prevence v předškolním vzdělávání.
(2) Obecného cíle programu bude dosahováno zkvalitněním logopedické prevence v práci předškolního pedagoga a asistentů pedagoga pracujících u dětí s narušenou komunikační schopností, posilováním vzdělávacích a osobnostních kompetencí pedagogů a motivací ředitelů škol k zavádění logopedické prevence do všech vzdělávacích oblastí v mateřských školách a přípravných třídách základní školy.
Finanční podpora byla využita následujícím způsobem:
- nákup pomůcek pro rozvoj jemné motoriky a motoriky mluvidel a specifických logopedických pomůcek (tyto pomůcky jsou užívány dětmi ve spontánních i řízených činnostech)
- odborné školení pedagogických pracovníků v oblasti logopedické prevence
- nákup odborné literatury
Do projektu byli zapojeni i rodiče a veřejnost prostřednictvím pravidelných akcí pro rodiče a děti (viz. fotogalerie)
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Charakteristika:
Výchova ke zdraví se v předškolním vzdělávání uskutečňuje především v rámci vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo, vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Obsahem této vzdělávací oblasti je především zdravý fyzický vývoj dětí, rozvoj tělesné zdatnosti, podpora rozvoje pohybových a manipulačních dovedností (motorika, lokomoce), sebeobsluha a podpora zdravých životních návyků a postojů. Od školního roku 2012/2013 jsou do RVP PV doplněny konkretizované očekávané výstupy, které uvedené oblasti upřesňují. Vzhledem k charakteru předškolního vzdělávání se však podpora zdraví prolíná celým vzdělávacím procesem prostřednictvím každodenních aktivit. Právě v rané fázi vzdělávání dochází k vytváření a upevňování základních postojů a návyků v oblasti zdraví. Děti v předškolním věku se učí především nápodobou, proto je důležitá role pedagoga, jehož názory a postoje v průběhu docházky do mateřské školy dítě ovlivňují a formují, stejně jako role rodičů, kteří jsou přirozeným vzorem dítěte.
Důvodem vzniku tohoto projektu je mimo jiné, neradostná prognóza stoupající obezity v dětském věku. Ze statistických dat vyplynulo, že první znatelný nárůst obezity se projevuje již u 6letých dětí. Právě proto projekt míří do naší mateřské školy. Je totiž prokázáno, že předškolní věk je nejvhodnějším obdobím k seznámení dítěte se zásadami zdravé výživy, přičemž toto období často určuje celoživotní návyky nejenom ve stravování. Mezi elementární příčiny dětské obezity patří nevhodná strava a nedostatek pohybu. Hmotnost dítěte mohou ovlivnit také i případné dědičné či hormonální poruchy. Obezita je také spojována s významným vzestupem nemocnosti.
Aby byl celý projekt úspěšný, nezaměřuje se pouze na děti, ale zapojuje i rodiče, školní jídelnu a pedagogy v mateřské škole.
Projekt je rozpracován do těchto dílčích projektů:
- Celé Česko čte dětem
- Zahrada jako přírodní učebna
- Prevence sociálně patologických jevů v předškolním vzdělávání
DLOUHÝ, ŠIROKÝ A BYSTROZRAKÝ
Projekt zaměřený na inkluzi
Charakteristika :
Inkluze znamená vytvoření takového prostředí ve třídě, které vítá a oceňuje odlišnosti. Inkluze popírá vylučování některých lidí ze společnosti, jakékoli předsudky a diskriminaci. Úkolem je vybudovat společenství pečující o všechny a otevřené všem, prostředí, kde už děti se speciálními potřebami nejsou jiné, protože každé z nich má svou cenu.
V naší mateřské škole vytváříme společenství, které si váží dětí s postižením a pomáhá jim, aby se cítili jistě a aby věděli, že ostatní přijímají je samé i jejich projevy.
Klademe důraz na solidaritu, pospolitost, na spolupráci a vzájemnou pomoc, na spoluúčast na vlastním rozvoji, na autonomní učení, sebeřízení.
Smyslem naší školy je bourat zbytečné sociální bariery ve společném integrujícím výchovném prostředí a dopřát všem dětem vzdělání, které bude naplňovat právě jejich individuální potřeby.
K plánování využíváme teotie H. Gardnera o mnohočetných inteligencích sestavených do tabulky /viz příloha/. Nabízíme hry a činnosti ze všech typů inteligencí, abychom oslovili každé dítě vzhledem k jeho individualitě.
Inkluzi naplňujeme pomocí dílčích projektů :
- Logohrátky
- Vzdělávání dětí mimořádně nadaných
- Integrace
- Multikulturní výchova