Výtvarné tvoření
ŠIKULKA
Charakteristika:
Doplňková činnost je určena pro děti ve věku 4-6 let a probíhá vždy jednou za dva týdny. Náplní této doplňkové činnosti jsou výtvarné a pracovní činnosti, přizpůsobené této věkové skupině. V průběhu školního roku se děti seznámí s různým výtvarným a pracovním materiálem, běžným i netradičním (nejrůznější přírodniny, potraviny, textilie, recykláty…),a také s výtvarnými technikami (akvarel, malba temperovou barvou, kresba pastelem, voskovkou, křídou, tuží, kresba na textil, frotáž, kuličkování, modelování, relaxační kresba při hudbě…). Pro jednotlivé činnosti využijeme výtvarný atelier a v jarních měsících také školní zahradu. Dětské výtvory jsou průběžně umísťovány na dekorační síti před výtvarným atelierem.
Záměry:
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj a zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky (koordinace ruky a oka)
- Osvojení si některých poznatků, které předcházejí psaní, rozvoj zájmu o další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné)
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého sebevyjádření)
- Rozvoj kultivace estetického vnímání
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Rozvoj estetického vkusu
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Výstupy:
- Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s drobnými pomůckami, grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou..)
- Rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy)
- Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných)
- Zachytit a vyjádřit své prožitky (výtvarně)
- Spolupracovat s ostatními
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
- Rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat
Nabídka činností:
- práce s netradičním pracovním a výtvarným materiálem (přírodniny, textilie, potraviny, recykláty..)
Výtvarné techniky:
- akvarel
- malba temperovou barvou
- kresba pastelem, voskovkou, křídou, tuží
- kresba na textil
- frotáž
- kuličkování
- modelování
- relaxační kresba při hudbě
- experimenty s barvami…
Vedoucí: paní učitelka Bc. Yvona Soukupová
Odborné semináře:
- Artefiletické přístupy ve škole – Paed.Dr. Ivana Bečvářová
- Tajemství barev – Paedr.Dr. Ivana Bečvářová
- Dětský výtvarný projev a jeho zvláštnosti – Paed.Dr. Ivana Bečvářová