Notičky
NOTIČKY
Charakteristika:
Program doplňkové činnosti dětského sboru Notičky je svým obsahem přizpůsoben dětem ve věku 4–7 let. Do dětského sboru dochází 28 dětí, pod vedením p. uč. Kateřiny Burgstallerové a p. uč. Hanky Vlkové. Je rozdělen na dvě skupiny pro děti ve věku od 4 až 5 let a skupiny pro děti od 5 až 7 let. Tato doplňková aktivita probíhá vždy v odpoledních hodinách jednou týdně.
Děti se zde učí naslouchat a rozumět textu, vnímat náladu a charakter písniček, na které reagují pohybem, hrou na tělo, instrumentální nástroje. Snažíme se u dětí probudit kladný vztah k hudbě, radost z vlastního zpěvu a společných hudebních aktivit.
Záměry:
- Budeme si osvojovat zásady našeho společného soužití, komunikace, vytvoříme si společná pravidla a budeme se je snažit dodržovat
- Povedeme děti ke vzájemné spolupráci, respektovat jeden druhého, k samostatnému rozhodování a odpovědnosti, k ohleduplnosti, k vědomí, že každý má zde své místo, má práva i povinnosti
- Podpoříme rozvoj tvořivosti, fantazie a snahu dětí hudebními, řečovými činnostmi vyjádřit své pocity a nálady bez zábran a ostychu, vyjádřit své potřeby
- Podpoříme systematický rozvoj řeči intenzivním prováděním preventivní logopedické péče
- Budeme u dětí rozvíjet schopnost spolupodílet se na činnostech a spolupracovat
- Dělat radost sobě i druhým
- Procvičovat paměť
- Budeme děti učit hodnotit své pokroky
- Rozvoj kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání ve vztahu k hudbě
Očekávané výstupy:
- Učit se nová slova a aktivně je používat
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- Spolupracovat s ostatními
- Vnímat a rozlišovat pomocí smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny)
- Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku textu písničky)
- Záměrně se soustředit na činnosti a udržet pozornost
- Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání)
- Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné
- Zachovávat správné držení těla
- Utvořit jednoduchý rým
- Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti, vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)
- Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- Koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
- Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- Naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si je vybavovat
Vzdělávací nabídka:
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
- Námětové hry a činnosti
- Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
- Aktivity podporující sbližování dětí
- Tvůrčí činnosti slovesné, hudební, hudebně pohybové, podporující tvořivost a nápaditost dětí
- Hry a činnosti záměrné k poznávání a rozlišování zvuků
- Smyslové hry, činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti
- Hudební a hudebně pohybové hry a činnosti
- Hry na tělo
- Hry na instrumentální nástroje
- Poslech živé i reprodukované hudby
- Pohybová improvizace
Jméno pedagogů:
Hana Vlková, absolventka kurzů:
Instrumentální doprovody písní, Písnička v HV, HV v MŠ, Sborový zpěv v MŠ, Písnička jako cesta k poznávání světa, Hudba a zvířátka
Kateřina Burgstallerová, absolventka kurzů:
Učíme děti zpívat v mateřské škole a základní škole, Hudební výchova v MŠ-nové inspirace